Minulý týden připravil externí tým odborníků Ministerstvu školství podklad pro tvorbu vzdělávací strategie na rok 2030. V dokumentu s názvem Hlavní směry vzdělávací politiky upozorňují na to, že Česko dluží svým učitelům 500 miliard korun. Experti k tomu dochází na základě analýzy České spořitelny z dubna letošního roku. Ta vyšla z hypotézy, že by stát nastavil už od roku 1994 úroveň učitelských platů v potřebné výši, tedy 160 procent průměrné mzdy v ekonomice. Do vzdělávání by tak nalil za 25 let o půl bilionu více.
Autoři strategického dokumentu pro Ministerstvo školství tak radí, aby stát v horizontu roku 2030 zvýšil financování vzdělávání na úroveň průměru zemí OECD, změnil strukturu financování tak, aby vedla k cílené podpoře strategických priorit a zajistil transparentnost, stabilitu a předvídatelnost financování pro všechny úrovně řízení vzdělávacího systému.
Podle statistik OECD totiž čeští učitelé berou ve srovnání s dalšími vysokoškoláky vůbec nejméně peněz ze všech porovnávaných zemí. Dosáhnou jen na 64 procent průměrného platu vysokoškolsky vzdělaného člověka. Ve vyspělých zemích světa mají přitom učitelé srovnatelnou mzdu s ostatním vysokoškoláky.
„Bez přehánění můžeme říci, že nám čeští učitelé koupili Temelín. Oněch více než 500 miliard, které stát učitelům na platech za poslední čtvrtstoletí dluží, totiž zhruba odpovídá nákladům na výstavbu dvou jaderných reaktorů,“ napsal k analýze ekonom České spořitelny Michal Skořepa.
Pokud by se Česko mělo vyrovnat vyspělým zemím Evropské unie, jakými jsou Finsko nebo Německo, museli by už loni učitelé brát minimálně 53 tisíc korun hrubého. Tak by se dostali na průměrnou úroveň platů vůči ostatním vysokoškolákům, dochází k tomu studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu při akademickém pracovišti CERGE-EI.
Graf: Poměr platu učitelů k průměrné mzdě vysokoškoláků
Zdroj ZDE